Autonómne riadenie vozidiel – kedy sa stanú šoféri zbytoční?

Autor: Tomáš Mikluščak | 6.1.2012 o 13:25 | (upravené 27.1.2012 o 9:29) Karma článku: 3,32 | Prečítané:  1004x

Inteligentné autá, ktoré jazdia bez ľudskej asistencie. tento sen sníva ľudstvo snáď už od čias prvých automobilov. Ako sme ďaleko? Kedy sa takéto autá objavia? Kedy sa budú používať?

Krátko z histórie

 

Prvým pokusom o samo riadenie vozidla vôbec bol vozík,(Obr.1) ktorý v roku 1970 pomocou kamery a jednoduchého riadiaceho systému vedel nasledovať bielu čiaru.

Prvý pokus o samoriadenie vozidla

Obr. 1

Prvé autá, ktoré by vedeli autonómne jazdiť sa objavujú už v 80´rokoch. Ako príklad uvediem priekopníka v tejto oblasti, Ernsta Dickmannsa, ktorého 5 tonový mercedes (Obr.2) vedel v roku 1987 jazdiť po prázdnej diaľnici až rýchlosťou 96km/h. V 90´rokoch vedeli autonómne autá jazdiť na diaľniciach s normálnou premávkou dosahujúc rýchlosti až 130 km/h.

Obr. 2 Tento mercedes jazdil na diaľnici s normálnou premávkou rýchlosťou až 130 km/h.

Obr. 2

Ako sme ďaleko?

Automobilka General motors v roku 2007 odhadla, že prvé „samo riadiace“ inteligentné vozidlá by sa mohli na trhu objaviť v roku 2020. Spoločnosť Google predstavila v roku 2010 svoje vlastné samo riadiace autá (Obr. 4). Ako píše agentúra Reuters, tieto automobily najazdili na cestách v americkej Kalifornii viac ako 225-tisíc kilometrov bez výraznejšej potreby ľudskej asistencie, a to dokonca aj v tak veľkých mestách ako San Francisco.

Na výstavu Expo do Šanghaja dorazila z talianska skupina malých samo riadiacich dodávok (Obr. 3). Dodávky síce mali ľudskú posádku no tá tam bola iba pre istotu a navigáciu a aj samotné riadenie vozidla plne prevzal riadiaci systém. Ľudská posádka musela na tejto 13 tisíc kilometrovej trase zasiahnuť iba niekoľkokrát, keď sa dodávky zasekli v hustej Moskovskej doprave, či na mýtnych bránach.

Ako sa vývoj pohol vpred dokumentuje aj súťaž americkej armády DARPA grand challenge, v roku 2004 trať v prírode dlhú 240km neprešlo ani jedno vozidlo, v roku 2005 prešlo podobnú trať už 5 vozidiel a v roku 2007 presunuli súťaž rovno do mestského prostredia – ktoré je z mnohých dôvodov väčšia výzva.

Autonómne riadenie vozidla je takmer vyriešený problém, v súčasnosti sa riešia problémy správania autonómnych aut v mestskom prostredí a v prostredí s chodcami. Máme pred sebou ešte ďalekú cestu a musíme vyriešiť ešte veľa problémov, ako technických, tak aj legislatívnych. No predchádzajúce správy vravia, že sme prešli už hodný kus cesty.

Obr. 3 Dodávka na slnečný pohon ktorá prešla po symbolickej trase marca Pola z Talianska až do Šanghaja.

Obr. 3 Dodávka na slnečný pohon ktorá prešla po symbolickej trase marca Pola z Talianska až do Šanghaja.

 

Obr. 4 Samo riadiace auto od Googlu

Obr. 4 Samo riadiace auto od Googlu

Obr. 5 Víťaz DARPA Urban challenge 2007

Obr. 5 Víťaz DARPA Urban challenge 2007

 

Princíp autonómneho riadenia

„Oči“ vozidla zabezpečuje kombinácia senzorov, laseru, radar, GPS a občas ešte kamier. Vozidlo má prostredníctvom „senzorických očí“ prehľad o svojej polohe a o stave okolia. Pre rozhodovanie je dôležitá kontextová informácia z mapy. Kontext, pretože vozidlo potrebuje poznať ako aktuálnu polohu, tak aj detailnejšie informácie, ako napríklad počet jazdných pruhov, prípadne obmedzenia (rýchlosť, smer..).

Takéto vozidlá majú prehľad aj o stave dopravy mimo svojho dohľadu, pretože vedia komunikovať s ostatnými vozidlami v okolí, takže o prípadnej nehode, zlom stave vozovky, zápche či inej prekážke sa dozvedia skôr, než ju „uvidia“ a vedia v rámci toho dopredu upraviť svoje správanie.

Výhody autonómnych vozidiel

Len v USA zomrie každý rok na cestách viac než 42 000 ľudí a ďalších 2.7 milióna je zranených. Prevládajúci názor v automobilovom priemysle je, že pasívne bezpečnostné systémy ako napríklad airbag, alebo bezpečnostné pásy už dosiahli svoj vrchol, teda nemajú sa ako zlepšiť, aby zachránili viac životov. Smer ktorým sa uberá bezpečnosť je teda jasný - autonómne autá, ktoré dokážu zrážkam predchádzať. Bezpečnosť však nie je jediná výhoda autonómnych áut. Koľko hodín ročne strávite šoférovaním? Taktiež existujú veľké skupiny ľudí, ktoré momentálne nemajú možnosť šoférovať, napríklad ľudia s rôznym postihnutím, zdravotnými obmedzeniami, či neplnoletí. Potom tu je environmentálne a ekonomické hľadisko, autonómne autá majú nižšiu spotrebu energii, vďaka kombinácií nižšej hmotnosti (významná redukcia hmotnosti kvôli vyššej bezpečnosti) a úspornejšej jazdy. K ekonomickým výhodám môžeme zaradiť zlacnenie všetkého, čo súvisí s dopravou alebo ju využíva pre transport, takže takmer všetok hmotný tovar. Nespochybniteľná výhoda je aj uvoľnenie množstva pracovníkov, ktorí doteraz pracovali v oblastí dopravy.

Len ťažko nájdete technológiu s potenciálom tak rozsiahlej zmeny v doprave, priemysle, poľnohospodárstve, a vlastne v takmer každej oblasti ľudskej činnosti v blízkej budúcnosti. Autonómne autá navždy zmenia naše životy a rok 2020 nie je ďaleko.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za to, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel NKÚ nehlasoval nikto zo Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.


Už ste čítali?