reklama

Tá automobilka mala stáť na východnom Slovensku

Naše média nedávno priniesli správy o tom, ako je Slovensko vo finále výberu novej automobilky.Pre Slovensko je to skvelá správa. Otázka na vládu a na lokálnych primátorov však znie, prečo je v hre(zase) západ a(znova) nie východ?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)

Potom síce Poľské média priniesli správy, že Slovensko vlastne vo finále nie je a o automobilku sa pobijú Česi s Poliakmi.. to je ale teraz vedľajšie. Nás zaujíma, prečo je (či bola) v hre práve Nitra, prečo nie východ. Je to chyba vlády alebo lokálnych primátorov na východe? Mimochodom, nie je vládna strana práve tá, ktorá si na regionálnych rozdieloch robí pravidelne kampaň? Pre ilustráciu veľkosti regionálnych rozdielov si stačí pozrieť nasledujúcu mapku.

Nezamestnanosť na Slovensku
Nezamestnanosť na Slovensku (zdroj: Strana Sieť)

Medzi najčastejšie dôvody sa udáva nedostatočná infraštruktúra. To však nie je nemenný stav a vláda by sa mohla, podobne ako tomu bolo pri výstavbe KIA pri Žiline zaviazať, že kým začne automobilka vyrábať plánovaný objem (čo skôr ako o 3 - 4 roky nebude), infraštruktúra bude dokončená. To by vládu aspoň konečne zaviazalo dokončiť okrem iného aj diaľnice ktoré už dávno mali byť hotové. Takmer všetky úseky navyše už sú rozostavané a preto je reálne to stihnúť. Na tých pár problematických kilometrov sa rok, dva počká, podobne pri Žiline.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako druhý dôvod sa uvádzala existujúca sieť dodávateľov na západnom Slovensku. Predkladatelia tohto argumentu zabúdajú na fakt, že každá automobilka ma obyčajne vlastných dodávateľov presne zosynchronizovaných s hlavným závodom. Proti tomuto argumentu hrá aj možné umiestnenie v Poľsku ktoré je na tom, čo sa týka existujúcich dodávateľov oveľa horšie ako východ Slovenska. 

Za východ hrá aj dostatok pracovnej sily, máme najvyššiu nezamestnanosť, vysoký počet ľudí dochádzajúcich do fabrík (aj automobilových) v Čechách a na západné Slovensko a navyše špičkové univerzity. Takže by bolo aj šikovných hláv, aj rúk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Investície ako automobilky sú špecifické pretože dokážu pritiahnuť veľké množstvo pracovných miest naviazaných u dodávateľov. Toto je, či skôr bola, šanca desaťročia. Ako je možné, že sa o automobilke uvažuje na západe Slovenska a nie na východe? Je to pre pasivitu primátorov Košíc a Prešova, pre ich neschopnosť získať potrebné pozemky, či preto, že Prešov dlhodobo nemá za primátora „smeráka“? Je to pre nezáujem vlády riešiť regionálne rozdiely či pre jej nechuť dať záruky za dokončenie infraštruktúry? 

Východné Slovensko potrebuje svoju šancu. Ak ťa téma zaujíma, navštív (žiaden strach, nevyskočí odtiaľ žiaden politik) nás na: https://www.facebook.com/pages/Zmysluplný-rozvoj-vychodného-Slovenska/822878244427724

Tomáš Mikluščak

Tomáš Mikluščak

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám 33 rokov, manželku a dve malé dcérky. Bol som programátor, učiteľ v ZŠ, výskumník na Elektrotechnickej fakulte Žilinskej Univerzity. Momentálne som projektový manažér, ktorého tajný sen je sa jedného dňa znova vrátiť na univerzitu. Vo voľbách do parlamentu 2020 som na kandidátke Progresívne Slovensko – SPOLU z miesta č. 98. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu